آبیاری بارانی, آبیاری کشاورزی

آبکود چیست و چگونه انجام می شود؟ | روش های اجرا سنتی و مدرن

فواید و مزایای استفاده از آبکود - سهند آسا

کشاورزان به منظور کاهش هزینه ها و افزایش کارایی آب ، کودهای محلول در آب را با غلظت مشخص و معین به سیستم آبیاری تزریق می کنند تا گیاه به طور همزمان به نیاز آبی و غذایی خود دسترسی پیدا کند. اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص آبکود و روش های انجام آن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

آب کود یا کود آبیاری چیست؟

مصرف کود به همراه آبیاری در طی دوره های رشد گیاه را کود آبیاری می گویند. از این روش به منظور افزایش کارایی کود های شیمیایی به ویژه کودهای نیتروژنی و همچنین افزایش کارایی مصرف آب استفاده می شود. کود آبیاری معمولا در سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی به کار می رود و میزان مفید بودن این روش به نوع خاک ، نوع محصول ، روش آبیاری ، نوع کود، کیفیت آب و… بستگی دارد.

مزایای آبکود یا کود آبیاری

روش کود آبیاری اگر به درستی نصب و اجرا شود با تامین همزمان آب و کود برای گیاهان مزایای زیر را به همراه دارد:

  • 1- مواد مغذی به طور یکسان در سطح مزرعه پخش می شود.
  • 2-  کود شیمیایی در موقع لزوم و به مقدار مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد.
  • 3- سرعت دسترسی گیاه به مواد غذایی افزایش پیدا می کند و در نتیجه ریشه خیلی سریع رشد می کند.
  • 4- میزان هدر روی کود بسیار کمتر است و باعث کاهش مصرف کود و افزایش کارایی آن می شود.
  • 5-باعث کاهش مصرف آب می شود.
  • 6-به دلیل اینکه کود مستقیما به ریشه می رسد، احتمال آب‌شویی مواد مغذی در روش کود آبیاری بسیار کمتر است.
  • 7- هزینه های استفاده از نیروی انسانی کاهش پیدا می کند.
  • 8-در کاهش هزینه های کشاورزی موثر است.
  • 9- به دلیل کاهش مصرف کود و کاهش شستشوی کود در هنگام بارندگی؛ آلودگی آب های زیر زمینی نیز کاهش پیدا می کند.

معایب آبکود

کود آبیاری با وجود مزایای بسیار زیادی که دارد ، دارای محدودیت هایی نیز می باشد.

  • 1-هزینه اولیه ی نسبتا بالایی برای تامین مخزن کود، انژکتورها، شیرهای جلوگیری از جریان برگشتی و تایمرها نیاز است.البته این هزینه با کاهش مصرف کود، آب و هزینه های کشاورزی در سال های بعد جبران می شود.
  • 2- هر گونه نقص در سیستم کود آبیاری باعث کاهش عملکرد آن می شود. لذا نگهداری از سیستم آبیاری و تعمیر و تعویض قطعات آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • 3-در صورتی که به درستی انجام نشود، باعث فشار به سیستم آبیاری و سوختن شاخ و برگ گیاهان می شود.

از چه کودهایی می توان در روش آبکود استفاده کرد؟

به طور کلی تمام کودهایی که قابلیت حل شدن در آب را داشته باشند ،باعث گرفتگی سیستم آبیاری نشوند ، با دیگر مواد شیمیایی واکنش نشان ندهند و اسدیته (PH) خنثی داشته باشند را میتوان در کود آبیاری استفاده کرد مانند کودهای خشک، کودهای مایع و سوسپانسیون های مایع و …

انواع روش های آبکود

آبکود در روش های مختلف آبیاری سنتی ( غرقابی) و روش نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای و بارانی قابل اجرا می باشد که در زیر به تشریح هر یک از آنها می پردازیم.

آبکود در روش سنتی

آبیاری سنتی معمولا به سه روش کرتی، نواری و شیاری انجام می شود. در این روش ابتدا کود را در مخزنی حل نموده و در ورودی هر کرت یا نهر می ریزند تا با آب مخلوط و وارد مزرعه شود.

آبکود در روش های نوین

در این روش ها از کود هایی که حلالیت بالایی در آب دارند و شوری کمی دارند، استفاده می شود . به این صورت که کود به میزان نیاز وارد مخزن شده و بعد ترکیب با آب  از طریق شیر ها وارد سیستم آبیاری شده و به پای گیاه می رسد.

آبکود در سیستم آبیاری قطره ای

در این روش ابتدا کود در یک مخزن ذخیره می شود و سپس حجم مشخصی از آب و کود با هم ترکیب و بعد از طریق لوله ها به همراه آب وارد ریشه می شود.توجه داشته باشید در سیستم قطره ای به منظور جلوگیری از گرفتگی نازل ها حتما باید در ابتدا و انتهای آبیاری فقط آب جریان داشته باشد تا احیانا اگر ذرتی در نازل ها رسوب کرده باشد ، شسته و با خود ببرد.

آبکود در سیستم آبیاری بارانی

کود های کشاورزی را از طریق سیستم آبیاری بارانی نیز می توان در اختیار گیاه قرار داد. به این صورت که کود در مخزن ریخته می شود و بعد از حلالیت با آب وارد لوله های اصلی و فرعی شده و در نهایت با فشار بالا از آبپاش خارج و همانند قطرات باران به روی گیاهان ریخته می شود.

در این روش به منظور جلوگیری از گرفتگی آبپاش ها و سوختن شاخ و برگ درختان ، یک ساعت دیگر آبیاری فقط با آب انجام می شود تا شاخ و برگ گیاهان شسته و از کود تمیز شود و ذرات کود در داخل نازل ها رسوب نکند. گفتنی است در این روش امکان کنترل دقیق بر عمق کوددهی و توزیع کود نیز وجود دارد.

نکات مهم در استفاده از کود

در هنگام کود آبیاری توجه به نکات زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

  • 1- هیچ گاه بیش از حد مجاز از کود استفاده نکنید. زیرا باعث سوختن شاخ و برگ و در نهایت از بین رفت گیاهان و خسارت به مزرعه می شود.
  • 2- در صورتی نیاز است چنین کود را با هم ترکیب کنید از کارشناسان کشاورزی کمک بگیرید. زیرا ترکیب چند نوع کود باهم میزان انحلال پذیری آنها را کاهش می دهد. همچنین در هنگام ترکیب ، ابتدا کود اول باید با آب ترکیب و کاملا حل شود و سپس کود های بعدی به ترتیب اضافه شود.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، کود آبیاری نقش مهمی در افزایش راندمان آبیاری ،کاهش مصرف کود و رشد مطلوب گیاهان دارد و باعث می شود تمام کود ها به طور یکنواخت در سطح مزرعه توزیع شوند. به همین دلیل به عنوان یک روش نوین در کود دهی شناخته شده و باعث افزایش بازدهی در کشاورزی می شود.

در صورتی که قصد دارید سیستم روش آبیاری قطره ای یا بارانی را برای مزارع خود اجرا و از روش کود آب استفاده کنید ؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های پلی اتیلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور، آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *