آبیاری کشاورزی

بهترین روش آبیاری درخت سیب

سیستم های آبیاری درخت سیب

آبیاری به موقع و به اندازه ی درختان سیب نقش مهمی در رشد درختان و افزایش باردهی و کیفیت محصولات دارد و درصد ابتلا درختان به بیماری ها و آفات را کاهش می دهد.بنابراین انتخاب روش درست آبیاری باعث دستیابی به یک باغ سالم و پر بار می شود.

اگر شما هم اقدام به احداث باغ سیب نموده اید و علاقمند هستید؛ در خصوص بهترین روش آبیاری سیب اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

آبیاری درختان سیب

درختان سیب در تمام مراحل رشد شامل گلدهی، تشکیل میوه ،بعد از تشکیل میوه تا برداشت به آبیاری درست و به موقع نیاز دارند تا رطوبت مورد نیاز آنها تامین و دچار تنش آبی نشوند.زیرا هر گونه کم آبی یا زیاده روی در این دوران تاثیر مستقیم بر رشد و سلامت درخت و کمیت و کیفیت محصول دارد.

میزان آب مورد نیاز درختان سیب به چه عواملی بستگی دارد ؟

مقدار آب مورد نیاز درختان سیب به جنس خاک ، شرایط آب و هوایی منطقه، سن درخت و فصل رویش بستگی دارد که در زیر به شرح مختصری از آنها می پردازیم :

جنس خاک :

خاک های دارای بافت سبک و شنی آب را در خود نگه نمی دارند؛ بنابراین درختانی که در این نوع خاک کاشته می شوند به آبیاری بیشتری نیاز دارند. بالعکس خاک های رسی بافت سنگینی دارند و خاک در مدت کوتاه رطوبت خود را از دست نمی دهد؛ بنابراین در خت های کاشته شده در چنین خاک هایی به آبیاری کمتری نیاز دارند.

شرایط آب و هوایی :

در مناطق گرمسیری به دلیل تبخیر زیاد؛ درختان سیب به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در حالی که در مناطق سردسیر کوهستانی درختان به آب کمتری نیاز دارند.

لازم به ذکر است درختان سیب ارقام مختلفی دارند که برخی از آنها در مناطق گرمسیری و برخی دیگر در مناطق کوهستانی پرورش داده می شوند.

سن درخت :

نهال سیب و درختان جوانتر به دلیل داشتن ریشه های کم به حجم کم آب با فاصله های آبیاری نزدیک نیاز دارند. در حالی که درختان قدیمی و بزرگ که ریشه ی آنها تثبیت شده است به حجم زیاد آب با فاصله های زمانی دور نیاز دارند.

فصل رویش :

معمولا در فصل تابستان که دمای هوا بیشتر است، درختان به آبیاری بیشتری نیاز دارند. در حالی که در فصول خنک این نیاز آبی کمتر است.

آبیاری درختان سیب در فصول مختلف

یکی از عوامل تاثیر گذار در میزان آب مورد نیاز درختان؛ فصل رویش می باشد.

آبیاری درخت سیب در بهار :

آبیاری در فصل بهار تاثیر بسزایی در رشد و باردهی درختان دارد. به همین دلیل بسته به سایر عوامل، آبیاری باید هر 10 روز یک بار انجام شود.

آبیاری درخت سیب در تابستان

آبیاری به موقع درفصل تابستان از شوک آبی جلوگیری کرده و در افزایش کیفیت میوه ی برداشتی بسیار موثر است.به همین دلیل بسته به جنس خاک و شرایط آب وهوایی حداقل هفته ای یک مرتبه باید انجام شود.

آبیاری درخت سیب در پاییز

با خنک تر شدن هوا تا زمان برداشت محصول آبیاری از یک هفته به 10 روز افزایش پیدا می کند. اما بعد از برداشت آبیاری قطع نمی شود. زیرا آبیاری پاییزی تاثیر مستقیمی در میزان باردهی درختان در سال آینده دارد. بنابراین بسته به میزان بارش ها ماهی یک مرتبه تا شروع یخبندان باید انجام شود.

آبیاری درخت سیب در زمستان

یک روز قبل از اینکه دما به زیر صفر درجه برسد؛ یخ آب زمستانه انجام می شود و تا آخر زمستان نیازی به آبیاری نیست. اما اگر میزان بارش های جوی خیلی محدود باشد و تا 40 سانتی متری خاک رطوبت وجود نداشته باشد یک مرتبه آبیاری باید در اواخر اسفند انجام شود.

بهترین زمان آبیاری درختان سیب

مناسب ترین زمان صبح اول وقت قبل از طلوع آفتاب است.به این ترتیب تا گرم تر شدن هوا و نزدیک تر شدن به ظهر ریشه درختان رطوبت مورد نیاز خود را جذب و از تبخیر و تعرق آب جلوگیری می شود.

روش های آبیاری درختان سیب

به طور کلی آبیاری درختان سیب به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود:

آبیاری سنتی درختان سیب

در زمان های گذشته و حتی امروزه در برخی از باغات از روش آبیاری سنتی استفاده می شود. به این صورت که آب از منبع خارج شده و به وسیله ی لوله یا کانال وارد باغ می شود و به وسیله ی جوی هایی که ایجاد شده به پای هر درخت می رسد. در اطراف تنه درخت حوضچه ای ایجاد شده و با پر شدن حوضچه و سیراب شدن درخت؛ کشاورز آب را به سمت درخت دیگر هدایت می کند.

در این روش با وجود اینکه درختان کاملا سیراب می شوند و میزان باردهی بالاست اما؛ هدر رفت آب به شدت بالاست و به حجم بسیار زیادی از آب نیاز است، آبیاری مدت زمان زیادی به طول می انجامد و به نیروی کارگر به تعداد بالا نیاز است. در شرایطی که با کاهش آبهای زیر زمینی و خشک شدن چاه ها مواجه هستیم ، استفاده از این روش دیگر امکان پذیر نیست.

سیستم آبیاری بارانی برای سیب

آبیاری نوین درختان سیب

بهترین روش آبیاری درختان سیب؛ آبیاری قطره ای می باشد که به دو صورت سطحی و زیر سطحی انجام می شود. در آبیاری قطره ای آب از طریق لوله های اصلی و فرعی به باغ و پای درخت می رسد و سپس به وسیله ی یک یا چند قطره چکان دقیقا محل ریشه را آبیاری می کند.

آبیاری قطره ای سطحی :

در این روش لوله هااز روی سطح زمین و حتی بالاتر عبور و به پای درخت می رسند.

آبیاری قطره ای زیر سطحی :

در این روش بر عکس آبیاری سطحی لوله های پلی اتیلن از زیر خاک عبور کرده و ریشه ها را آبیاری می کنند. تبخیر و تعرق در این به صفر می رسد زیرا اصلا سطح روی خاک مرطوب نمیشود.بنابراین آب کمتری مصرف می شود . همچنین مزاحمتی برای عبور ماشینالات کشاورزی و عبور کارگران در هنگام چیدن سیب ایجاد نمی کند.

اما هزینه ی اجرای آن بالاتر از روش سطحی است و قبل از احداث باغ و کشت نهال ها طراحی و اجرای آن باید انجام شود و بزرگترین ایراد این روش این است که در صورت وجود نشتی پیدا کردن آنها به دلیل زیر زمین بودن و نداشتن دید؛ مشکل است.

مزایای آبیاری قطره ای درختان سیب

از مهم ترین مزایای آبیاری قطره ای باغات سیب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف آب تا 80 درصد
  • افزایش سطح تولید
  • بهبود کیفیت سیب برداشتی
  • کاهش رشد علف های هرز
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش استفاده از نیروی کارگر
  • کاهش زمان آبیاری
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • جلوگیری از خیس شدن طوقه درخت وکاهش بیماری های قارچی

نکات مهم در آبیاری درختان سیب

1-درختان سیب در ماه های اردیبهشت و خرداد به کم آبی بسیار حساس هستند و در صورتی که دچار تنش آبی شوند؛ رشد شاخ و برگ ، ریشه  و میوه آنها متوقف می شود.

2-آبیاری غرقابی در زمان گلدهی اکیدا ممنوع است ؛ زیرا در این دوره باعث ریختن گل ها می شود. اما در صورتی که از روش قطره ای استفاده می کنید و خاک رطوبت کافی ندارد، می توانید آبیاری را در حد مرطوب شدن خاک انجام دهید.

3-ارقام پا کوتاه سیب نسبت به ارقام پا بلند به کم آبی یا آبیاری بیش از اندازه حساس تر اند.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد بهترین روش آبیاری درختان سیب استفاده از روش آبیاری قطره ای می باشد که ضمن صرفه جویی در مصرف آب بتوان با افزایش کمیت و کیفیت محصول باغات سالم و پر باری داشت و به سودآوری خوبی رسید. در صورتی که به قطعات سیستم آبیاری قطره ای نیاز داشتید؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تامین و تولید لوله های پلی ایتلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم.

برای دریافت مشاوره و سفارش محصول با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *