آبیاری کشاورزی

بهترین روش آبیاری گیلاس چیست ؟ معرفی انواع روش ها

بهترین روش های آبیاری گیلاس - سهندآسا

گیلاس یکی از میوه های پر طرفدار تابستانه است که پرورش راحتی دارد. در نگهداری این درخت آبیاری از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در زمان مناسب و در حجم مورد نیاز در اختیار درخت قرار گیرد می تواند باردهی خوبی داشته باشد. روش های مختلفی برای آبیاری درخت گیلاس وجود دارد که در این مقاله به معرفی رایج ترین روش های آبیاری و بهترین روش آبیاری گیلاس می پردازیم. دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

آبیاری گیلاس

درخت گیلاس نسبت به کم آبی مقاومت خوبی دارد. با این حال آبیاری باید به طور منظم و دوره ای انجام شود تا درخت به خوبی رشد کرده و محصولی در حجم و کیفیت بالا دهد.بالعکس آبیاری بیش از اندازه نیز برای گیاه مضر است و باعث پوسیدگی طوقه و ریشه می شود.

عوامل موثر بر آبیاری درخت گیلاس

از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر آبیاری درخت گیلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاک

جنس خاک و میزان جذب آن در نیاز آبی درخت و فواصل آبیاری ها موثر است. در صورتی که خاک مرزعه شنی و سبک باشد ، درخت به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در حالی که خاک های رسی و سنگین مدت زمان بیشتری رطوبت را در خود نگه می دارند و درخت به آبیاری کمتری نیاز دارد.

شرایط آب و هوایی

در مناطق سرد و کوهستانی مسلما درختان به آبیاری کمتری نیاز دارند. درحالی که در مناطق مرکزی و جنوبی به دلیل شرایط اقلیمی منطقه درختان گیلاس به آبیاری بیشتری نیاز دارند.

فصل رویش

در ماه های بهار و پاییز و زمستان به دلیل خنک بودن هوا و بارش باران و برف درخت به آبیاری کمتری نیاز دارد. در حالی که در تابستان به دلیل گرمای هوا و تبخیر و تعرق زیاد نیاز آبی درخت به بالاترین حد خود می رسد.

سن درخت

نهال و درختان جوان گیلاس به دلیل ریشه ی کمی که دارند به آبیاری در حجم کم با فاصله های زمانی کوتاه نیاز دارند. اما با بزرگ و بالغ شدن درختان و گسترش ریشه ی آنها آبیاری باید در حجم زیاد و در فاصله های طولانی تر انجام شود.

رقم درخت

برخی از گونه های محصول به آبیاری بیشتری نسبت به سایر گونه ها نیاز دارند. به همین دلیل باید اطلاعات کافی در خصوص رقم خریداری شده کسب گردد.

دوره های آبیاری درخت گیلاس

از مهم ترین دوره های آبیاری درخت گیلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آبیاری در زمان گلدهی

در دوره ای که درخت گیلاس یا هر میوه ی دیگر به گل نشسته؛ آبیاری غرقابی نباید انجام شود. زیرا باعث ریزش گلها و کاهش محصول می شود. لذا توصیه می شود در صورتی که  زمستان پر بارشی نداشته اید، یک مرتبه در اواخر اسفند یا اوایل فروردین آبیاری انجام دهید تا در زمان گلدهی نیازی به آبیاری نباشد.

– آبیاری در زمان تشکیل میوه

آبیاری در زمان بزرگ شدن میوه، سفت شدن هسته تا رسیدن گیلاس از اهمیت زیادی برخوردار است و درخت به هیچ عنوان نباید دچار تنش آبی شود.

– آبیاری بعد از برداشت میوه

بعد از برداشت محصول نیز آبیاری به طور مرتب باید انجام شود. زیرا آبیاری منظم ارتباط مستقیمی با کمیت و کیفیت محصول سال آینده دارد و رطوبت مورد نیاز درخت را در زمستان  تامین می کند.

– آبیاری درخت گیلاس در زمستان

یک روز قبل از اینکه دما به زیر صفر برسد؛ یک مرتبه یخ آب زمستانه توصیه می شود و دیگر نیازی به آبیاری در طول زمستان به دلیل خنکی هوا و بارش های جوی وجود ندارد.

بهترین زمان آبیاری درخت گیلاس

بهترین زمان آبیاری گیلاس صبح اول وقت قبل از گرم شدن هوا و بعد ظهر بعد از خنک شدن هوا می باشد که تبخیر و تعرق به کمترین میزان خود رسیده و ریشه بتواند رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند.

مقدار آب مورد نیاز گیلاس

نهال گیلاس به دلیل داشتن ریشه های کم و ضعیف در فصول گرم سال به هفته ای دو مرتبه  و در فصول خنک به هفته ای یک مرتبه آبیاری نیاز دارد. اما برای درختان بالغ گیلاس دو آبیاری در ماه کفایت می کند  که در فصول خنک این آبیاری به ماهی یک مرتبه کاهش پیدا می کند.

به عبارت دیگر زمانی که 40تا 60 درصد رطوبت خاک کشیده شد؛ آبیاری مجدد باید انجام شود.

روش های آبیاری درخت گیلاس

درختان گیلاس معمولا به دو روش سنتی و مدرن آبیاری می شوند که در زیر به تشریح هر یک از آنها می پردازیم.

آبیاری سنتی گیلاس

در زمان های قدیم و حتی امروزه در برخی مناطق از روش های سنتی مانند آبیاری غرقابی و نشتی برای آبیاری باغات گیلاس استفاده می شود.

– آبیاری غرقابی گیلاس

در این روش آب از طریق لوله یا کانال وارد باغ شده و به صورت غرقابی کرت یا حوضچه هایی که درختان داخل آن قرار دارند را آبیاری می کند. در این روش هدر رفت آب به شدت بالاست. همچنین امکان شیوع بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه ی درختان وجود دارد.

نکته : در صورتی که در باغچه ی حیاط خود 1-2 درخت گیلاس دارید و به شکل غرقابی آبیاری می کنید؛ می توانید حوضچه ای بسته به اندازه ی درخت دور آن حفر کرده و به وسیله ی شلنگ آبیاری را انجام دهید. به این صورت که شیر آب را در کمترین اندازه بگذارید و اجازه دهید بیست دقیقه به پای درخت بریزد تا ریشه ها به آرامی بتوانند آب مورد نیاز خود را جذب کنند. دقت داشته باشید هیچ علف هرزی در اطراف تنه درخت وجود نداشته باشد و آب مستقیم به طوقه درخت برخورد نکند تا درخت دچار قارچ و پوسیدگی نشود.

-آبیاری نشتی گیلاس

در این روش آب داخل جوی های جریان پیدا می کند و از طریق پشته ریشه درختان آب مورد نیاز خود را جذب می کنند.

آبیاری مدرن گیلاس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های جدیدی به کار گرفته می شود تا ضمن کاهش مصرف آب بتوان درختانی سالم و بارور پرورش داد. از رایج ترین روش های آبیاری مدرن آبیاری قطره ای و بارانی می باشد.

آبیاری بارانی درخت گیلاس

در آبیاری بارانی آب از طریق آبپاش ها همانند قطرات باران زمین را آبیاری می کند. آبیاری بارانی بیشتر برای آبیاری مزارع استفاده می شود و بازدهی بالاتری نسبت به روش های غرقابی و نشتی دارد. اما برای آبیاری درختان و گیاهانی که نسبت به خیس شدن شاخ و برگ ها حساس هستند، مناسب نیست.

-آبیاری قطره ای درخت گیلاس

بهترین روش آبیاری درختان گیلاس استفاده از روش قطره ای می باشد. در این روش آب از طریق لوله های پلی اتیلن اصلی و فرعی به پای گیاه رسیده و از طریق قطره چکان دقیقا محل ریشه را آبیاری می کند. میزان هدر رفت آب در این روش بسیار کم است و با حجم کمی از آب می توان بخش وسیعی از باغ را آبیاری نمود. آبیاری قطره ای به دو روش سطحی و زیر سطحی قابل اجراست.

مزایای آبیاری قطره ای درختان گیلاس

از مهم ترین مزایای آبیاری قطره ای گیلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف آب
  • بهبود رشد درختان
  • افزایش محصول برداشتی
  • افزایش کیفیت گیلاس
  • عدم تبخیر آب
  • کاهش رشد علف های هرز
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش استفاده از نیروی انسانی
  • جلوگیری از فرسایش خاک

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد درختان گیلاس نسبت به کم آبی مقاومت خوبی دارند؛ اما آبیاری منظم و دوره ای در افزایش میوه ی برداشتی و کیفیت آن بسیار موثر است.همچنین روش های مختلفی برای آبیاری این درخت وجود دارد که بهترین و به صرفه ترین روش استفاده از سیستم آبیاری قطره ای می باشد تا بتوان ضمن صرفه جویی در مصرف آب ، باغی پر بار و سالم پرورش داد.

در صورتی که شما هم برای باغ گیلاس خود به دنبال اجرای سیستم آبیاری قطره ای هستید؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگ ترین واحد های تامین و تولید سیستم های آبیاری نوین و قطعات جانبی آماده ی ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *