آبیاری کشاورزی

بهترین روش آبیاری درخت انگور کدام است ؟ – کی آبیاری کنیم ؟

انواع روش های آبیاری انگور - سهند آسا

آبیاری صحیح و به موقع باغات انگور نقش مهمی در افزایش میزان باردهی، کیفیت محصول و رشد و سلامت کلی درختان دارد. اگر شما هم به تازگی اقدام به احداث باغ انگور کرده اید و علاقمند هستید در خصوص بهترین روش آبیاری درخت انگور اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

آبیاری باغات انگور

روش های متعددی برای آبیاری باغات انگور مورد استفاده قرار میگیرد که از آنجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

آبیاری کرتی انگور :

در گذشته آبیاری تاکستان های انگور به روش سنتی و غرقابی انجام می گرفت. به این صورت که جوی و پشته هایی احداث و نهال های انگور در پشته ها کاشته میشد و آب به روش سنتی از چاه یا نهر وارد جوی ها شده و جوی ها به صورت غرقابی پر آب میشد. با گذشت زمان و خشک شدن نهر ها و کم شدن آب چاه ها دیگر امکان آبیاری وجود نداشت و رفته رفته محصول باغات کمتر شد و تا جایی پیش رفت که باغات به طور کامل خشک شد.

در این روش با اینکه به دلیل آبیاری عمیق محصول بسیار پر بازده و کیفیت انگور برداشتی بسیار بالا بود اما مشکلاتی نیز به همراه داشت. حجم زیاد آب باعث فشرده شدن جوی ها میشد و هر سال بهار باغ انگور به صورت دستی بیل زده میشد. که هزینه ی بالایی کارگر را در پی داشت. از طرفی باغ پر از علف های هرز میشد که می بایست با داس همه ی علف های هرز چیده میشد وگرنه امکان حرکت در باغ و برداشت محصول را نمی داد، حجم زیادی از آب مصرف میشد و برای آبیاری به نیروی انسانی و زمان زیادی نیاز بود.

با گذشت زمان پیشرفت تکنولوژی باغات انگور به شکل ایستاده احداث و روش آبیاری از سنتی به روش قطره ای تغییر یافت و تحول بزرگی را در پرورش باغات انگور ایجاد کرد.

آبیاری قطره ای انگور - سهند آسا

آبیاری قطره ای انگور

یکی از روش های آبیاری نوین؛ آبیاری قطره ای است. در این روش آب از منبع به وسیله ی لوله های پلی اتیلن اصلی و فرعی وارد باغ شده و به پای درخت می رسد و از طریق قطره چکان خارج  و دقیقا محل ریشه را آبیاری می کند. با استفاده از این روش بیش از 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و با یک حجم آب کم می توان مساحت وسیعی از باغ را آبیاری نمود. از طرفی به دلیل تامین نیاز آبی درخت تناژ بالایی از محصول با بهترین کیفیت قابل برداشت است.

از مهم ترین مزایای آبیاری قطره ای باغات انگور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش مصرف آب
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش رشد درختان
  • بهبود کیفیت انگور تولید شده
  • افزایش باردهی محصول
  • کاهش هزینه های کارگری
  • کاهش رشد علف های هرز
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • افزایش سود آوری کشاورز

آبیاری قطره ای انگور - سهند آسا

ابیاری بارانی انگور :

در برخی از تاکستان ها از روش های آبیاری بارانی استفاده میشود. این مورد بخصوص در زمین هایی که ناهمواری هایی در آنها وجود دارد و استفاده از روش های آبیاری قطره ای به صرفه نیست بسیار کارا می باشد.

نکته ی مهم در مورد استفاده از سیستم های آبیاری بارانی در تاکستان ها، زمان آبیاری می باشد. زمان آبیاری باید به گونه ای تنظیم شود که در زمان بالا بودن خورشید، نباید این نوع سیستم مورد استفاده قرار گیرد چرا که امکان سوختن برگ های انگور و همینطور ایجاد قارچ بر روی آنها وجود دارد.

عوامل موثر در نیاز آبی باغات انگور

مقدار آب مورد نیاز درختان انگور به نوع رقم انگور ، سن درختان، شرایط آب و هوایی ،  جنس خاک، فصل آبیاری و … بستگی دارد.

خاک :

خاک هایی با بافت سبک و شنی آب را نمی توانند در خود نگهدارند و درخت خیلی زود رطوبت مورد نیاز خود را از دست می دهد. در چنین شرایطی باغات به آبیاری بیشتری نیاز داند. در حالی که خاک های سنگین و رسی آب را مدت زیادی می توانند در خود نگه دارند که در چنین شرایطی فاصله ی آبیاری ها می تواند زیاد تر باشد.

نکته : بهترین نوع خاک برای باغات انگور خاک های شنی و سبک می باشد. در چنین خاک هایی ریشه به راحتی می تواند گسترش پیدا کند و از بیماری های قارچی در امان بماند.

شرایط آب و هوایی

باغات انگور در مناطق کوهستانی و سردسیر به آب کمتری نیاز دارند در حالی که در مناطق گرم و خشک به دلیل تبخیر بالا نیاز آبی افزایش پیدا می کند.

سن درختان

نهال های تازه کاشته شده و درختان جوان یک تا دو ساله به آبیاری بیشتر در حجم کمتری نیاز دارند. در حالی که در ختان بزرگ و قدیمی به حجم زیادی از آب با فاصله ی بیشتر نیاز دارند.

نوع رقم انگور

انگور دارای ارقام مختلفی است که  برخی از آنها به آبیاری بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل در مناطق گرم وخشک کاشته نمی شوند.

فصل آبیاری

در فصول سرد و بهار و پاییز که هوا خنک تر است ؛ درختان به آبیاری کمتری نیاز دارند، در حالی که در تابستان این نیاز بیشتر است.

آبیاری انگور در بهار

در فصل بهار همزمان با جوانه زنی برگ ها و گل دهی، باغات انگور باید به طور متوسط هر 10 روز یک بار با در نظر گرفتن سایر عوامل آبیاری شوند.

آبیاری انگور در تابستان

بیشترین نیاز آبی انگور در تابستان می باشد که گرما به اوج خودش می رسد و میوه ها در حال رشد و رسیدن هستند. در این دوران آبیاری در مناطق گرم و بدون بارندگی هر 5-7 روز یک بار و در مناطق خنکتر هر 7-10 روز انجام می شود.

آبیاری انگور در پاییز

با برداشت محصول آبیاری نباید متوقف شود و آبیاری به موقع و جلوگیری از تنش آبی درختان رابطه ی مستقیمی با میزان باردهی در سال آینده دارد. در این فصل تا شروع یخبندان آبیاری ماهی یک مرتبه باید انجام شود.

آبیاری انگور در زمستان

در فصل زمستان یک روز قبل از اینکه دما به زیر صفر درجه برسد؛  یخ آب زمستانه توصیه می شود. همچنین در صورت نبود بارش های زمستانی کافی می توان در اواخر اسفند ماه یک مرتبه آبیاری را انجام نمود.

بهترین زمان آبیاری باغات انگور

بهترین زمان آبیاری باغات انگور صبح اول وقت قبل از طلوع آفتاب و یا بعد از ظهر بعد از خنک شدن هوا و قبل از غروب آفتاب است. در این زمان تبخیر آب اتفاق نمی افتد و ریشه می تواند به راحتی آب مورد نیاز خود را جذب کند.

نکات مهم در آبیاری درختان انگور

  • درختان انگور در دوره ی شکوفه دهی و میوه نباید دچار تنش آبی شوند. آبیاری زیاد در زمان گلدهی باعث ریزش گل ها و در زمان میوه دهی باعث ترک خوردن پوسته ی حبه های انگور می شود. آبیاری کم نیز باعث کاهش باردهی و کیفیت محصول می شود.
  • آبیاری زیاد باعث زرد شدن برگ ها و قهوه ای شدن نوک برگ ها می شود.
  • شاخ و برگ های بسیار زیاد نیز از نشانه های آبیاری زیاد است.
  • تیره شدن رنگ برگ‌ها، خشک شدن نوک شاخه‌های درخت، عدم رویش برگ جدید، خشک شدن پیچک‌های درخت و ریزش برگ‌ها از جمله نشانه‌های کم‌آبی درختان انگور است.
  • درختان انگور نسبت به شوری آب حساس هستند و نباید با آب شور آبیاری شوند.
  • آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و شیوع بیماری های قارچی در باغ می شود که در این صورت استفاده از آفت کش ها الزامی است.

نتیجه گیری

درختان انگور با وجود اینکه مقاومت نسبی خوبی نسبت به کم آبی دارند؛ اما هر گونه تنش آبی باعث توقف رشد و کاهش کمیت و کیفیت محصول برداشتی می شود. لذا در شرایط کنونی و با توجه به کمبود منابع آبی؛ بهترین روش اجرای سیستم آبیاری قطره ای می باشد تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب بتوان باغات پر بار با بهره وری بالا را پرورش داد.

در صورتی که به قطعات سیستم آبیاری قطره ای نیاز دارید؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تامین و تولید لوله های پلی ایتلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم.

برای دریافت مشاوره و سفارش محصول با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *