آبیاری بارانی, آبیاری کشاورزی

آبیاری بارانی چیست و انواع آن کدام اند؟

آبیاری بارانی چیست؟

امروزه به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی؛ کشاورزان و تولید کنندگان به دنبال روش های جدیدی در آبیاری هستند تا ضمن حل مشکل کم آبی ، محصولاتی با کیفیت تولید و به بازار ارائه کنند. یکی از این روش های جدید و به صرفه، آبیاری بارانی است.

مطالعات علمی نشان می دهد آبیاری بارانی تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرده و راندمان تولید را افزایش می دهد. اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص آبیاری بارانی ، انواع آبیاری بارانی و مزایای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

 آبیاری بارانی چیست؟

در آبیاری بارانی آب به وسیله پمپ از منبع آب خارج شده و از طریق لوله های اصلی و فرعی به آبپاش ها می رسد و در نهایت به وسیله آبپاش مانند قطرات باران روی زمین می ریزد.

آبیاری بارانی برای چه زمین هایی قابل اجراست؟

آبیاری بارانی در انواع زمین ها قابل اجراست.اما در زمین های شیبدار با افت فشار همراه است. به همین دلیل برای اینکه آبیاری در کل مزرعه به صورت یکنواخت انجام شود؛ فشار آب باید در لوله ها یکسان باشد.

سیستم های مدرن آبیاری بارانی

مزایای آبیاری بارانی کدام اند؟

از مهم ترین مزایای آبیاری بارانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موجب کاهش مصرف آب شده و از هدر رفت آن جلوگیری می کند.
  • برای انواع زمین های کشاورزی به جز زمین هایی با خاک رس مناسب است.
  • برای آبیاری مزارع با تراکم محصول بالا مانند گندم ، یونجه، ذرت ، کلزا، چغندر قند بسیار مناسب است.
  • از فرسایش خاک جلوگیری می کند.
  • موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی می شود.
  • در این روش میزان آب مصرفی قابل اندازه گیری است.
  • موجب توزیع یکنواخت آب در کل سطح مزرعه می شود.
  • امکان کود دهی به همراه آبیاری وجود دارد.

معایب آبیاری بارانی کدام اند؟

آبیاری بارانی با وجود مزایای فراوانی که دارد؛ محدودیت هایی نیز دارد که به ذکر برخی از آنها می پردازیم.

  • این روش نسبت به روش های سنتی به هزینه اولیه ی زیادی نیاز دارد. البته دراز مدت با کاهش مصرف آب ،افزایش سطح تولید و بهبود کیفیت محصولات این هزینه ها جبران شده و به سود کشاورز است. برای تامین هزینه های اولیه نیاز می توان از وام هایی که جهاد کشاورزی به منظور اصلاح روش های آبیاری پرداخت می کند استفاده نمود.
  • آبیاری بارانی در مناطق باد خیز کارایی لازم را ندارد. در این مناطق می توان از روش های آبیاری قطره ای استفاده نمود.
  • این روش برای آبیاری گیاهانی که به رطوبت حساس هستند؛ مناسب نیست و باعث ایجاد قارچ در گیاهان می شود.
  • میزان تبخیر در روش بارانی بالاست. به همین دلیل برای استفاده در مناطق گرم و خشک مناسب نیست.
  • آبیاری بارانی در خاک های سفت باعث ایجاد روان آب می شود.

تجهیزات مورد نیاز در آبیاری بارانی

این تجهیزات شامل موارد زیر است:

1- پمپ :

پمپ ها انواع مختلفی دارند مانند پمپ فشار قوی، پمپ توربینی، پمپ شناور و… که انتخاب هر کدام از آنها به نوع منبع آب و فاصله ی آن تا زمین کشاورزی بستگی دارد.

2-لوله های اصلی :

خطوط اصلی وظیفه ی انتقال آب از مبدا به خطوط فرعی را بر عهده داند. این خطوط اکثرا به صورت دائمی هستند و زیر خاک دفن می شوند.جنس این لوله ها از پلی اتیلن می باشد و استحکام و طول عمر بالایی دارند.

3– لوله های فرعی :

این خطوط آب را از لوله های اصلی به آبپاش ها منتقل می کنند و همانند لوله های اصلی از پلی اتیلن ساخته می شود.

4- آبپاش ها :

آبپاش ها وظیفه ی توزیع آب در کل سطح مزرعه را برعهده دارند. آبپاش ها در انواع مختلفی تولید می شوند و هر کدام شعاع پاشش متفاوتی دارند.

5- اتصالات :

اتصالات،  قطعات ریز و درشتی هستند که برای وصل کردن بخش های مختلف آبیاری بارانی به همدیگر استفاده می شوند.

6- سیستم فیلتراسیون :

منبع آب در آبیاری بارانی می تواند چاه، برکه ، جوی یا حتی سد باشد و آبی که وارد سیستم آبیاری می شود باید عاری از هر گونه ذرات گل و لای و اجسام ریز و درشت باشد تا در لوله ها و قطره چکان ها ایجاد رسوب نکند. به همین منظور در صورت لزوم باید فیلتراسیون مناسبی برای سیستم تعبیه شود.

تمامی محصولات تولید شده در شرکت سهند آسا از لوله های پلی اتیلن گرفته تا آبپاش ها و اتصالات از بهترین و باکیفیت ترین مواد اولیه ساخته می شوند و استفاده از  آنها می تواند طول عمر سیستم آبیاری شما را افزایش داده و هزینه های نگهداری از آنها را کاهش دهد.

انواع سیستم آبیاری بارانی

در حالت کلی سیستم های آبیاری بارانی به دو دسته ی سیستم های آبیاری کلاسیک و سیستم های آبیاری مدرن تقسیم می شوند که هر کدام از آنها نیز انواع مختلفی دارند که در زیر به شرح هر یک از آن ها می پردازیم.

1- سیستم های آبیاری بارانی کلاسیک :

این نوع سیستم های آبیاری جزو اولین سیستم های تحت فشاری بودند که طراحی و مورد استفاده قرار گرفتند. ساده تر از سیستم های مدرن هستند ،قیمت آنها نیز ارزان تر است و برای زمین هایی در وسعت کمتر مناسب هستند. آبیاری بارانی کلاسیک خود به چهار دسته ی زیر تقسیم می شود:

کلاسیک ثابت :

در این روش تمام اجزای سیستم به صورت ثابت هستند و قابلیت جابه جایی ندارند.به همین دلیل لوله های اصلی در زیر خاک دفن می شوند. این سیستم بیشتر برای آبیاری محصولات چند ساله مناسب است و هزینه بیشتری نیز نسبت به دیگر روش ها دارد.

سیستم آبیاری بارانی کلاسیک

کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک :

در آبیاری بارانی ثابت با آبپاش متحرک لوله های اصلی در زیر خاک دفن می شوند و لترال ها به صورت ثابت جایگزاری می شوند. اما آبپاش ها و رایزر ها متحرک بوده و بر روی شیر خودکار نصب می شوند. گفتنی است این روش به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد جزو محبوب ترین و رایج ترین ترین روش های آبیاری در بین کشاورزان است.

کلاسیک نیمه متحرک :

در روش کلاسیک نیمه متحرک آبپاش ها بر روی لوله اصلی وصل می شوند و امکان جابه جایی آن ها از یک طرف مزرعه به قسمت های دیگر وجود دارد به همین دلیل برای زمین های نامتقارن و پراکنده مناسب است.

کلاسیک متحرک :

در سیستم کلاسیک متحرک تمام اجزا سیستم در انتهای فصل باز شده و انبار می شوند. این سیستم بیشتر برای آبیاری گیاهان ردیفی کوتاه قد استفاده می شود و هزینه راه اندازی کمی دارد اما به نیروی کارگر زیادی نیاز دارد. سیستم کلاسیک متحرک بیشتر برای زمین های کوچک و نا متقارن کاربرد دارد.

2- سیستم های آبیاری بارانی مدرن :

سیستم های آبیاری بارانی مدرن یا اتوماتیک با تکنولوژی پیشرفته تری ساخته می شوند و برای زمین های بسیار وسیع و یکپارچه مناسب هستند. این نوع سیستم خود به چهار نوع زیر تقسیم می شود.

سیستم لاینیر یا خطی Linear :

در این روش بال‌های آبیاری (لترال‌‌ها) به وسیله ی چرخ‌هایی که به آن متصل شده‌اند به صورت خطی جابه‌جا می‌شوند و آبپاش‌های کوچک یا همان آبفشان‌ها به صورت معلق از بازوها آویزان شده و عملیات آبیاری را انجام می‌دهند. این روش برای زمین های مربع یا مستطیل شکل مناسب است .

سیستم آبیاری سنتر پیووت

سیستم سنتر پیوت یا عقربه ای Center pivo :

در سیستم سنتر پیووت که به آن آبفشان دوار نیز گفته می شود ، بال‌های آبیاری حول یک محور، زمین را به شکل دایره‌ای آبیاری می‌کنند. شعاع دایره تحت آبیاری به اندازه طول لوله لترال بستگی دارد و معمولاً چیزی بین 150 تا 600 متر می باشد.

در این روش نیاز به نیروی انسانی بسیار کم بوده و هر فرد می‌تواند  4-5 دستگاه ( 200-300 هکتار) را مدیریت کند. این روش در زمین های بسیار وسیع کاربرد دارد و به هزینه ی اولیه ی بالایی نیاز دارد. از معایب سیستم عقربه ای این است که در زمین‌هایی با شیب بیشتر از 15 درصد کارایی ندارد، گوشه های زمین آبیاری نمی شوند و در انتهای مسیر باعث ایجاد روان آب می شوند.

آبیاری ویل موو Wheel Move :

این نوع آبیاری که به آن سیستم ماشین آبیاری قرقره ای ، لوله چرخدار یا آبفشان غلتان نیز گفته می شود، از لوله‌های آلومینیومی و چرخ تشکیل شده که در وسط آن، یک موتور بنزینی پرقدرت با توانی بالا برای جابجایی نصب شده است.

سرعت جابجایی ماشین آبیاری قرقره ای حدودا 10 متر بر دقیقه می‌باشد (بسته به سیستم متفاوت است ). ساعات کارکرد هر نوبت آبیاری ویل موو نیز به نوع محصول و نیاز آبی آن بستگی دارد.گفتنی است این روش برای آبیاری محصولاتی با ارتفاع مانند ذرت مناسب نیست.

سیستم آبیاری با گان

آبیاری تفنگی یا گان :

در این روش که به آن آبیاری ارابه ای یا قرقره ای نیز گفته می شود؛ لوله های پلی اتیلن به دور قرقره ای پیچیده می شود و در انتهای لوله یک آبپاش تفنگی متصل می‌شود که می تواند آب را تا شعاع 30-50 متر پرتاب کند. مهم ترین مزیت این روش قابل جابه جایی بودن آن است و برای آبیاری زمین های ماسه ای و سبک به کار می رود.

آبیاری بارانی نسبت به روش های سنتی چه فوایدی دارد؟

یکی از مهم ترین فواید آبیاری بارانی نسبت به روش های سنتی ؛ صرفه جویی در مصرف آب است. در روش بارانی می توان با نصف کمتر از آبی که در روش سنتی استفاده می شود ، مساحت بیشتری را آبیاری نمود.

علاوه بر این با مصرف آب کمتر ، انرژی کمتری نیز استفاده می شود و هزینه های مربوط به آب و انرژی کاهش می یابد. نیروی انسانی مورد نیاز نیز در روش آبیاری بارانی بسیار کمتر از روش سنتی است. علاوه بر این آبیاری بارانی مانند روش های سنتی باعث شستشوی سطح خاک و از بین بردن املاح آن نمیشود.

 بهترین لوله برای آبیاری بارانی کدام است؟

بهترین لوله ها برای آبیاری بارانی؛ لوله های پلی اتیلن است.زیرا این لوله ها

  • وزن سبکی دارند.
  • انعطاف پذیر اند.
  • دوام و استحکام بالایی دارند.
  • عمر طولانی دارند.
  • مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوای بنفش خورشیدی دارند.
  • حمل و نصب راحتی دارند.
  • قیمتشان مناسب است.
  • به تعمیرات کمتری نیاز دارند.
  • سازگار با محیط زیست هستند.
  • بهداشتی اند.
  • در سایز و اندازه های مختلف قابل تولید هستند.

سهند آسا یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان لوله های پلی اتیلن در شمال غرب کشور است که توانسته است با بهره گیری از مواد اولیه باکیفیت، خطوط تولید پیشرفته و نیروی فنی متخصص ، لوله های پلی اتیلن درجه 1 را تولید و به بازار عرضه کند.

سیستم آبیاری مدرن

قیمت سیستم آبیاری بارانی

قیمت تجهیزات آبیاری بارانی به مساحت زمین و میزان لوله های مورد نیاز ، نوع لوله ها ، برند و شرکت سازنده لوله ها و… بستگی دارد. برای استعلام دقیق قیمت سیستم آبیاری متناسب با زمین خود با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل کنید.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد یکی از روش های نوین آبیاری که جایگزین روش های سنتی شده است؛ آبیاری بارانی است. این روش انواع مختلفی دارد که بسته به نوع محصول، جنس خاک، وسعت زمین کشاورزی ، بودجه کشاورز ، شرایط جویی یکی از آنها انتخاب شده و طراحی و اجرا می گردد.

لذا اگر برای آبیاری زمین های کشاورزی خود به فکر استفاده از آبیاری بارانی هستید؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های آبیاری و قطعات جانبی در شمال غرب کشور آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت منصفانه در اختیار شما کشاورزان زحمتکش قرار دهیم.

شما مشتریان محترم می توانید برای سفارش محصول با دفتر سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *