آبیاری کشاورزی

چرا باید در پاییز به درختان آب بدهیم ؟ | خطرات آب ندادن به درختان در پاییز

آبیاری درختان در پاییز

آبیاری درختان در فصل پاییز از اهمیت زیادی برخوردار است ، در این فصل با وجود اینکه دما نسبت به تابستان کاهش پیدا می کند اما درون خاک هنوز گرم است و ریشه درخت به رشد خود ادامه می دهد و در صورتی که رطوبت مورد نیاز گیاه تامین نشود تاثیر آن در تابستان سال بعد بر روی رشد گیاه و میزان باردهی آن مشهود خواهد بود.

اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص آبیاری درختان در پاییز اطلاعات بیشتری کسب کنید، دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

آبیاری درختان در پاییز

در فصل پاییز نیاز آبی درختان متفاوت تر از فصول گرم سال است. اما این به معنای قطع آبیاری نیست ؛ بسیاری از باغداران بعد از برداشت محصول ، آبیاری باغ خود را قطع می کنند در حالی که این کار بسیار اشتباه است.زیرا حفظ رطوبت خاک در فصل پاییز برای ادامه حیات درختان در فصل های بعدی بسیار مهم و حیاتی است. در فصل پاییز شرایط ایده آلی برای رشد ریشه ها فراهم می شود.زیرا تا قبل از پاییز و برداشت محصول، ریشه ها آب و مواد غذایی را به میوه می رساندند. درحالی که بعد از چیدن میوه ها مواد غذایی را برای رشد خود ذخیره می کنند تا انرژی لازم را برای گذر از زمستان و رشد جونه ها در فصل بهار پیدا کنند.

با سرد شدن تدریجی هوا درختان به خواب زمستانی می روند، اما نمی میرند و فعالیت متابولیکی آنها در ریشه ادامه دارد.

مزایای آبیاری درختان در پاییز

درختانی که آب کافی را در پاییز دریافت می کنند….

  • 1-استرس کمتری را با آمدن زمستان تحمل می کنند.
  • 2-زمستان را با قدرت بیشتری سپری می کنند.
  • 3- احتمال خشک شدن آنها کمتر است.
  • 4- در بهار و تابستان آینده رشد و باردهی بیشتری دارند.

میزان آبیاری درختان در فصل پاییز

میزان آب مورد نیاز درختان در فصل پاییز به شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه بستگی دارد. در مناطق خشک و گرمسیری، که پاییز خیلی سردی ندارند، باران زیاد نمی بارد و دوره ی برگ ریزی درختان کم است آبیاری باید به صورت مرتب انجام شود. اما در مناطق سرد سیری که کاهش دمای زیادی دارند و باران زیاد می بارد ، خاک به سرعت رطوبت خود را از دست نمی دهد و نیازی به آبیاری های مکرر نیست. زیرا رطوبت بیش از اندازه در اطراف ریشه زمانی که هوا سرد شده است، بیش از آنکه مفید باشد؛ برای گیاه مضر است.

توجه داشته باشید آبیاری درختان در فصل پاییز باید عمیق و در تعداد دفعات کمتر انجام شود. همچنین در زمان برگ ریزی آبیاری ممنوع است.

روش آبیاری درختان در پاییز

آبیاری باید در قسمت سایه انداز درختان، جایی که محل فعالیت بیشترین ریشه های تارهای کشنده که جذب آب و مواد غذایی را انجام می دهند، صورت گیرد.

تعداد دفعات آبیاری در پاییز

تعداد دفعات آبیاری در فصل پاییز به شرایط آب و هوایی، سن درختان، نوع خاک و… بستگی دارد. برای مثال اگر خاک باغ شما سبک و شنی و با زهکشی مناسب است ؛ ماهی 2 مرتبه آبیاری کنید. در حالی که اگر سنگین و با زهکشی نامناسب است، ماهی یک مرتبه آبیاری کافی است.

زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

زمانی که هوا بسیار سرد شد و دما به زیر 3-4 درجه سانتی گراد رسید؛ آبیاری باید متوقف شود. زیرا در این زمان آب جذب ریشه نمی شود. بلکه در اطراف ریشه یخ زده و باعث آسیب به ریشه می شود. بنابراین آخرین آبیاری درست باید قبل از افت شدید دما انجام شود. در مورد درختان همیشه سبز نیز باید دمای خاک و زمان یخ زدن خاک ملاک توقف آبیاری قرار بگیرد.

روش های آبیاری درختان در پاییز

آبیاری درختان در پاییز معمولا به دو روش سنتی یا مدرن انجام می شود که در زیر به شرح مختصری از هر یک از آنها می پردازیم.

  • آبیاری سنتی : در گذشته و حتی امروزه در برخی از باغات آبیاری درختان به روش سنتی انجام می شود. این روش هزینه ی راه اندازی و نیاز به آموزش خاصی ندارد. اما هدر رفت آب در آن بسیار زیاد است و در شرایط امروزی به دلیل کمبود منابع آبی استفاده از آن توجیه ندارد.
  • آبیاری نوین : در روش نوین، آبیاری باغات با روش قطره ای سطحی یا زیر سطحی انجام می شود. به این صورت که آب به وسیله ی لوله های اصلی و فرعی به پای درخت می رسد و از طریق قطره چکان عملیات آبیاری انجام می شود.

آبیاری قطره ای تا 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی می کند، از رشد علف های هرز در اطراف تنه درخت جلوگیری می کند، مانع از فرسایش خاک می شود، نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد، میزان آب خروجی را می توان کنترل کرد و…

آبیاری مدرن درختان در پاییز

نکات مهم در مورد آبیاری درختان در پاییز

1- سعی کنید آبیاری را در صبح انجام دهید تا قبل از کاهش دما در شب، جذب ریشه شود.

2-در پاییز نهال ها و درختان جوان به آب بیشتری نسبت به درختان قدیمی نیاز دارند.

3-در آبیاری درختان، آب باید تا عمق 25-30 سانتی متری جذب خاک شود.

4- برای اطمینان از رطوبت خاک می توانید یک بیلچه از خاک اطراف ریشه درخت را بکنید یا یک میله فلزی یا چوب را وارد زمین کنید. در صورتی که خاک مرطوب بود، نیازی به آبیاری نیست.همچنین می توانید یک مشت از خاک را برداشته و داخل دستتان فشار دهید، اگر بعد از باز کردن مشتتان بافت خاک به هم چسبیده بود، یعنی خاک رطوبت کافی دارد ولی اگر بافت خاک از هم متلاشی شد یعنی زمان آبیاری است.

5- در صورتی که امکان آبیاری پاییزه وجود ندارد ؛ خاک اطراف ریشه درختان را مالچ پاشی کنید تا از خاک در برابر از دست دادن رطوبت محافظت کند.همچنین مالچ در فصل زمستان از سرد شدن خاک و احتمال یخ زدگی ریشه جلوگیری می کند.

6- آبیاری درختان باید در منطقه دریپ لاین و در زیر خط تراوش انجام شود.( دقیقا جایی که سایه ی آخرین شاخه ی درختان روی آنجا می افتد.زیرا ریشه های جوان بیشترین آب را از این منطقه جذب می کنند. لذا آبیاری دقیقا زیر تنه درخت کار بسیار اشتباهی است.

7-آبیاری پاییزی قبل از اولین یخبندان، درختان را در برابرخسارت سرمازدگی در امان نگه می دارد. همچنین باعث از بین رفتن آفات و حشرات در داخل ریشه می شود.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد آبیاری درختان در فصل پاییز اهمیت بسیار زیادی دارد و رطوبت مورد نیاز را برای رشد ریشه در پاییز و انرژی لازم را برای گذراندن زمستان و رشد شکوفه ها در بهار فراهم می کند. آبیاری باید تا عمق 30 سانتی متری انجام شود. اما تعداد دفعات آبیاری به جنس خاک و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

امیدواریم اطلاعات مفیدی را در خصوص آبیاری درختان در فصل پاییز کسب کرده باشید.

در صورتی که از روش های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره ای سطحی و زیر سطحی برای باغات خود استفاده می کنید ؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های پلی اتیلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور، آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

شما مشتریان محترم می توانید برای سفارش محصول با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *