آبیاری کشاورزی

سیستم های آبیاری درخت انار

سیستم های آبیاری درخت انار

درخت انار همانند دیگر درختان میوه برای رشد و نمو مناسب ، باردهی و تولید میوه ی باکیفیت به میزان مشخصی از آب نیازمند است. این درخت با وجود اینکه مقاومت خوبی به کم آبی دارد اما هر گونه تنش آبیاری می تواند به کیفیت محصول تولید شده صدمه وارد کند. لذا مدیریت آبیاری و استفاده از سیستم های نوین آبیاری می تواند در پرورش موفق باغات انار و افزایش تولید و فروش میوه تاثیر بسزایی داشته باشد.

اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص سیستم های آبیاری درخت انار ، اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار در آبیاری درخت انار

عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی، نوع خاک ، سن درخت، فصل رشد، روش آبیاری و…  در میزان آب مورد نیاز گیاه تاثیر گذار هستند که در زیر به شرح مختصری از آنها می پردازیم.

شرایط آب و هوایی :

در مناطق گرمسیری درخت انار به آب بیشتری نیاز دارد ؛ در حالی که در مناطق کوهستانی به دلیل خنکی هوا و بارندگی زیاد میزان آب مورد نیاز کمتر است.

خاک :

در خاک های سبک و شنی خاک زود تر رطوبت خود را از دست می دهد و به آبیاری بیشتری نیاز دارد اما خاک های سنگین و رسی آب را مدت زمان زیادی در خود نگه می دارند و به آبیاری کمتری نیاز دارند.

سن درخت :

نهال و درختان جوان انار به دلیل ریشه های کم به آب کمتر با تعداد دفعات بیشتری نیاز دارند. به طوری که شاید در مناطق گرم نیاز باشد 2-3 روز یکبار آبیاری شوند. اما به مرور و با بزرگتر شدن نهال می توان هفته ای یک مرتبه آبیاری را انجام داد. اما برای درختان بالغ و بارده ماهی دو مرتبه آبیاری کفایت می کند.

روش آبیاری :

در روش های آبیاری سنتی مانند آبیاری کرتی میزان مصرف آب زیاد است و درختان به صورت غرقابی آبیاری می شوند؛ بنابراین طول دوره های آبیاری بیشتر است. در حالی که در روش قطره ای به دلیل مساحت کم آبیاری و کاهش زودتر رطوبت خاک، آبیاری ها در فاصله ی کمتری از هم انجام می شود.

آبیاری نهال انار

روش های آبیاری درخت انار

آبیاری کرتی( غرقابی) :

از قدیمی ترین روش های آبیاری درختان میوه، آبیاری به روش کرتی _ غرقابی است. در این روش آب درون كرت هایی كه درختان در آنها كاشته شده اند جريان پیدا می کند و تمام سطح باغ را آبیاری می کند. طول كرت ها نیز بستگی به جنس خاك دارد. به طوری که در خاكهاي سبك طول كرته ها كمتر از خاكهاي سنگين می باشد.

بزرگترین ایراد این روش مصرف بسیار زیاد آب می باشد که با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش آبهای زیر زمینی استفاده از آن دیگر امکان پذیر نیست. همچنین آبیاری کرتی باعث رشد علف های هرز، شوری خاک، شستن املاح خاک و مواد معدنی می شود. نیاز به نیروی کارگر زیادی دارد و میزان مصرف انرژی در آن بالاست.

آبیاری جوی و پشته ای :

یکی دیگر از روش های سنتی آبیاری باغات و مزارع ؛ آبیاری جوی و پشته ای است. در این روش آب از طریق جوی هایی به صورت ردیفی یا غلام گردشی در سطح باغ، جریان پیدا می کند و درختان که در روی پشته کشت شده اند رطوبت مورد نیاز خود را جذب می کنند. گفتنی است این روش هدر رفت آب کمتری نسبت به روش کرتی دارد.

آبیاری قطره ای :

امروزه بهترین روش آبیاری باغات انار استفاده از روش آبیاری قطره ای است. در این روش آب از طریق لوله های پلی اتیلن آبیاری به پای گیاه می رسد و به وسیله قطره چکان خاک را آبیاری کرده و رطوبت مورد نیاز ریشه را تامین می کند.

در این روش بیش از 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود و باعث کاهش مصرف انرژی ، کاهش رشد علف های هرز در اطراف درختان، عدم فرسایش خاک می شود، همچنین می توان عمل کود دهی را به همراه آبیاری انجام داد، استفاده از نیروی انسانی کارگر کاهش پیدا می کند، از تبخیر و تعرق آب جلوگیری می شود و امکان تنظیم خروجی قطره چکان وجود دارد.

لذا با تامین آب مورد نیاز درختان در زمان مشخص و در مقدار معین می توان علاوه بر افزایش رشد درختان و بهبود باروری آنها ، کیفیت محصولات را افزایش و به سود آوری بالایی رسید. گفتنی است تحقیقات علمی نشان می دهد در روش قطره ای برای هر هکتار باغ انار به 7000 متر مکعب آب نیاز است که در مقایسه با روش سنتی رقم بسیار ناچیزی است.

آبیاری قطره ای را می توان به دو روش سطحی و زیر سطحی در باغات انار اجرا کرد.

آبیاری قطره ای سطحی :

در روش آبیاری سطحی درختان انار؛ لوله های پلی اتیلن آبیاری از روی خاک نصب می شوند.از آنجا که لوله ها قابل دید هستند؛ هر گونه نشتی یا گرفتگی لوله ها را می توان تشخیص و برطرف نمود. اما تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ماوا بنفش خورشیدی باعث صدمه به لوله ها می شود. همچنین لوله ها در معرض صدمه ی کارگران و ماشینالات کشاورزی قرار دارند.

آبیاری قطره ای زیر سطحی :

در روش آبیاری زیر سطحی ؛ لوله های پلی اتیلن در زیر خاک دفن می شوند. از صدمه ی نور خورشید و رفت و آمد در امان هستند. اما موش های صحرایی ممکن است لوله ها را جوییده و به آنها صدمه وارد کنند. تشخیص نشستی و گرفتگی لوله ها نیز کمی دشوار می شود.

مطالب ذکر شده نشان می دهد هر دو روش مزایا و محدودیت هایی دارند که باید متناسب با شرایط و نظر متخصصان بهترین آن برای مزرعه ی خود را انتخاب و اجرا کنید.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد؛ درخت انار برای رشد مناسب و افزایش کمیت و کیفیت محصول به میزان مناسبی از آب در زمان مشخص نیاز دارد. بنابراین تنظیم دقیق دوره های آبیاری از اهمیت زیادی برخوردار است. و بهترین روشی که با توجه به کم آبی های اخیر توصیه می شود ؛ استفاده از روش نوین قطره ای است.تا بتوان از هدر رفت آب جلوگیری کرد و با تامین آب مورد نیاز گیاه، کیفیت محصول را بالا برد. لازم به ذکر است اجرای روش قطره ای در ابتدا کمی هزینه بر است. اما در برابر مزایایی که این روش دارد؛ بسیار مقرون به صرفه بوده و در بلند مدت با کاهش مصرف آب و هزینه های جاری و بهبود کیفیت محصولات این هزینه جبران شده و باغدارن و کشاورزان را به سودآوری می رساند.

در صورتی که از روش آبیاری قطره ای برای باغات و مزارع خود استفاده می کنید ؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های پلی اتیلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور، آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

شما مشتریان محترم می توانید جهت سفارش قطعات آبیاری قطره ای با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *