لوله های پلی اتیلن

استفاده از لوله های پلی اتیلن در خطوط گاز رسانی

لوله های پلی ایتلن در سیستم های گازرسانی

امروزه یکی از رایج ترین لوله ها برای انتقال آب و گاز به شهر ها و روستاها ، لوله های پلی اتیلن است. این لوله ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، به مرور جایگزین لوله های فلزی قدیمی شدند.

اگر شما هم در این حوزه مطالعه یا فعالیت می کنید و علاقمند هستید، در خصوص لوله های پلی اتیلن گاز و ویژگی ها و کاربرد های آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

لوله های پلی اتیلن در گازرسانی

لوله های پلی اتیلن گاز نوعی پلیمر هستند که از مواد پلی اتیلن  MDPE سنگین و نیمه سنگین  مرغوب با گرید تجاری PE100 تولید می شود و به دلیل داشتن ویژگی های ساختاری مناسب مانند مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت ، استفاده از آنها در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. این لوله ها به رنگ مشکی و با نوار زرد رنگ از سایر لوله‌های پلی اتیلن متمایز شده‌اند و طبق استانداردهای داخلی و بین المللی و با کیفیتی بسیار بالا در قطرها و با درجه فشار قابل تحمل متفاوت، تولید و به صورت کلاف یا شاخه به بازار عرضه می شوند.

این لوله ها از قطر 25 میلیمتر تا سایز 225 میلیمتر با استاندارد EN 1555 و   IGS-M-PL-014-01  شرکت ملی گاز ایران تولید می شوند.

اتصالات لوله پلی اتیلن گازی

این لوله ها از طریق جوشکاری لب به لب الکترو‌فیوژن‌  ، اتصالات فلنچی و رابط های پلی اتیلنی به هم وصل می شوند.

در روش جوشکاری ،مكانيزم‌ اصلي‌ به اين صورت است كه ابتدا محل جوش و اتصالات‌ حرارت داده مي‌شوند و اين حرارت باعث نرم و خميری شدن لوله اتصال‌شده و پس از سرد شدن كامل به هم می چسبند به طوري كه لوله و اتصال يكي مي‌شوند. اين حرارت ‌در روش الكتروفيوژن به وسيله دستگاه الكترو‌فيوژن و اتصالات‌ خاص اين روش توليد مي‌شود.

ویژگی های لوله های پلی اتیلن گاز رسانی

از مهم ترین خصوصیات لوله های پلی اتیلن گاز رسانی می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و طول عمر بالا : این لوله ها به دلیل استفاده از مواد پلیمری با کیفیت از استحکام بسیار بالایی برخوردار اند و طول عمر بالای 50 سال دارند.
  • وزن سبک : وزن سبک این لوله ها حمل و نقل و نصب آنها را بسیار راحت می کند.
  • الاستیسیته : ویژگی الاستیسیته باعث افزایش ایمنی این لوله ها می شود و از وقوع انفجارهای بزرگ جلوگیری می کند.
  • انعطاف پذیری بالا : این خاصیت مقاومت لوله های پلی اتیلن را در برابر ضربه ی احتمالی افزایش می دهد.
  • ایمنی : نشت گاز از این نوع لوله ها بسیار ناچیز است.
  • قیمت مناسب : لوله های پلی اتیلن قیمت بسیار کمتری نسبت به لوله های فولادی دارند.
  • هزینه نصب پایین : برای نصب این لوله ها نیازی به تجهیزات خاصی نیست و مانند لوله های فولادی جوشکاری انجام نمی شود، به همین دلیل هزینه ی نصب بسیار پایینی دارد.
  • فشار یکسان گاز در درون لوله : درون این لوله ها صاف و بدون زبری است. به همین دلیل در اثر خوردگی لوله ، نشتی یا رسوب گذاری؛ فشار گاز کم نمی شود و همیشه ثابت است.
  • مقاومت بالا در برابر لرزش، ارتعاش ، فشار تا 16 بار و همچنین رانش زمین
  • مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه ماورابنفش
  • مقام در سطح زیر دریا
  • مقاوم در برابر سایش، خوردگی، پوسیدگی و جذب آب
  • مقاومت در دمای بالا ( تا 80 درجه سانتی گراد) و دمای پایین ( منفی 40 درجه سانتی گراد)
  • مقاوم در برابر شکستگی و ترک خوردگی
  • امکان حلقه نمودن لوله های تا سایز 125 میلی متر در طولهای تا 600 متر
  • سهولت در نصب و راه اندازی
  • کاهش اجرای زمان پروژه ها

لوله های پلی اتیلن در سیستم گازرسانی

کاربرد های لوله های پلی اتیلن در گاز رسانی

رایج ترین کاربرد های لوله های پلی اتیلن گاز رسانی عبارت اند از :

  • 1- استفاده در صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی : امروزه بیش از 90 ٪ از لوله‌های نصب شده برای توزیع در صنعت گاز طبیعی در آمریکا و کانادا از لوله‌های پلاستیکی است، که 99 درصد از آنها از جنس پلی‌اتیلن می‌باشد.
  • 2- استفاده در شبکه های توزیع گاز شهری : یکی از مهم ترین کاربرد های لوله های پلی اتیلن گازی استفاده در خطوط گاز شهری است. این لوله ها به دلیل استحکام و ایمنی بالا در برابر فشار و ضربه در هنگام وقوع زلزله ایمنی فوق العاده بالایی دارند و به هیچ  عنوان نمی شکنند. بنابراین بهترین انتخاب برای گازرسانی شهری هستند.
  • 3- توزیع گاز در بین شهر ها و مناطق
  • 4- انتقال گاز در مقادیر بزرگ بین کشورها
  • 5- اتصالات و انتقال گاز به دستگاه های صنعتی

نکات مهم در خرید لوله های پلی اتیلن

از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید لوله های پلی اتیلن باید مورد توجه قرار گیرد؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1-در هنگام خرید لوله های پلی اتیلن باید تاییدیه اداره ی گاز را دریافت کنید تا اجازه ی استفاده از آن لوله را داشته باشید.

2- در هنگام خرید به تاریخ تولید لوله که بر روی آن حک شده است توجه کنید.لوله هایی که 6 ماه از تولید آنها گذشته است، نباید استفاده شوند.

3- در هنگام خرید لوله پلی اتیلن به میزان درصد پلی اتیلن به کار رفته در آن توجه کنید. زیرا برای هر متر از لوله نباید بیشتر از 2 تا 2.5 درصد پلی اتیلن استفاده شود.

4- به میزان کربن به کار رفته در آن نیز توجه کنید. زیرا در لوله های پلی اتیلن گاز رسانی نباید بیش از 20 درصد کربن استفاده شده باشد.

5- در ترکیبات لوله های پلی اتیلن باید مواد آنتی یو وی استفاده شود.  مواد آنتی یو وی باعث کاهش اثرات ماورای بنفش خورشید و در نتیجه افزایش ماندگاری لوله ها می شود.

قیمت لوله های پلی اتیلن گاز رسانی

قیمت لوله های پلی اتیلن به قطر لوله ، طول لوله، کیفیت مواد اولیه ساخته شده از آن ، میزان فشار قابل تحمل ، شرکت تولید کننده ، کشور تولید کننده ، داشتن استاندارد های لازم ،  داشتن تاییدیه از وزارت نفت و گاز کشور و… بستگی دارد. همچنین عواملی مثل قیمت دلار ، میزان عرضه و تقاضا نیز تاثیر گذار است.

برای استعلام قیمت دقیق لوله های پلی اتیلن گاز رسانی با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

سخن آخر

همان طور که اشاره شد، استفاده از لوله های پلی اتیلن به دلیل انعطاف پذیری ، مقاومت بالا در برابر ضربه ، فشار ،حرارت ، خوردگی و… به جای لوله های فلزی بسیار معقول و منطقی است. این لوله ها به عنوان یکی از مهم ترین ابزار های انتقال انرژی از اهمیت زیادی برخورداراند و جزء زیرساخت‌های حیاتی صنعت گاز محسوب می‌شوند.

در صورتی که در پروژه های گاز رسانی به لوله و اتصالات پلی اتیلن  نیاز دارید ؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های پلی اتیلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور، آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

شما مشتریان محترم می توانید برای سفارش محصول با دفتر شرکت سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *