لوله های پلی اتیلن

نحوه نصب لوله های پلی اتیلن چگونه است ؟ | مراحل نصب لوله پلی اتیلن

نحوه نصب لوله های پلی اتیلن چگونه است

لوله های پلی اتیلن یکی از پر کاربرد ترین لوله ها در صنایع مختلف هستند که به دلیل ویژگی هایی مثل طول عمر بالا، وزن سبک، حمل و نقل راحت، مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی،  مقاومت در برابر گرما ، انعطاف پذیری خوب و قیمت مناسب کاربرد بسیار گسترده ای  در صنعت کشاورزی ، ساختمان سازی ، خطوط انتقال آب آشامیدنی ، فاضلاب، خطوط گازرسانی و … دارند و بهترین جایگزین برای لوله های فلزی هستند.

اگر شما هم علاقمند هستید در خصوص نصب لوله های پلی اتیلن اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ دعوت می کنیم در ادامه با سهند آسا همراه باشید.

اصول نصب لوله های پلی اتیلن

نصب لوله‌های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله‌های فلزی و پلیمری بسیار ساده‌تر است و تنها با دقت و توجه به موارد ایمنی و استاندارد های لازم می توان یک نصب ماهرانه و بی نقص را انجام داد.

مراحل نصب لوله های پلی اتیلن

در زیر مراحل نصب لوله های پلی اتیلن به ترتیب شرح داده می شود.

1- انتخاب لوله مناسب :

ابتدا باید لوله هایی در سایز ، کیفیت  و متراژ مناسب انتخاب و خریداری شود. زیرا صنایع مختلف به لوله هایی با مشخصات فیزیکی و شیمیایی مختلفی نیاز دارند.برای مثال از لوله هایی که در بخش کشاورزی استفاده می شود نمی توان در بخش آب و فاضلاب استفاده نمود.

2- انتخاب و آماده سازی مسیر :

مسیری که قرار است لوله ها طی کنند ، باید علامت گذاری و گچ ریزی شود و سپس متناسب با حجم پروژه با بیل یا دستگاه ها مخصوص گود برداری و آماده گردد.

3-برش لوله های پلی اتیلن :

بعد از تهیه لوله ها و آماده سازی بستر لازم، لوله ها در متراژهای مورد نیاز به وسیله اره های مخصوصی برش داده می شوند. برش ها باید عمودی و کاملا صاف و یکدست انجام شوند تا بتوان به راحتی و با دقت بالایی دو سر لوله ها را به هم جوش زد. معمولا برای برش لوله ها در قطر های کم  از اره آهن بر یا اره هایی با دندانه های ریز استفاده می شود اما برای برش لوله های با قطر بالای 100 میلی متر  از ابزار مخصوص که نوعی دستگاه فرض لوله بر است، استفاده می شود.

لازم به ذکر است به منظور رعایت موارد ایمنی استفاده از عینک مخصوص و دستکش صنعتی در هنگام برش لوله های پلی اتیلن ضروری است.

4-تمیز کاری و نظافت لوله ها :

بعد از پایان عملیات برش، لازم است محل بریدگی ها بررسی شود و در صورت وجود هر گونه پلیسه ، برای رفع آن سوهان کشیده شود و سپس با دستمالی محل اتصال گردگیری و تمیز شود.

5-تنظیم محل اتصال لوله های پلی اتیلن :

صاف و یکدست بودن محل عبور لوله‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا باعث انتقال راحت‌تر مواد و کاهش فشار بر لوله‌ها می شود. بنابراین لوله‌ها باید در محلی نصب شوند که مسطح باشد وفشاری بر روی آنها وارد نشود به همین منظور لوله‌گذاری‌ها معمولا به کمک خاک نرم انجام می‌شود. همچنین لوله‌های پلی‌اتیلن نباید زیر دیوارها یا اشیای سنگین قرار گیرند.

6-نصب لوله ها :

لوله های پلی اتیلن بعد از برش در مکان مناسب و به شکل استاندارد انبار می شوند تا دچار پیچ خوردگی ، شکستی و تغییر شکل نشوند. سپس در زمان نصب با احتیاط به محل پروژه منتقل می شوند و بر اساس نقشه در کنار هم قرار گرفته و با استفاده از روش های مختلف اتصال ،به هم وصل می شوند.

نصب لوله ها باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود. البته در پروژه های خیلی کوچک بخش کشاورزی، کشاورز می تواند با مطالعه ی بروشور ها و دیدن ویدئو های آموزشی نصب را انجام دهد.

روش های اتصال لوله های پلی اتیلن

از مهم ترین و رایج ترین روش های اتصال لوله های پلی اتیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اتصال جوشی لب‌به‌لب : ( برای لوله استخری و لوله‌های مستحکم انجام می‌شود.)
  • اتصالات به روش الکتریکی با دستگاه الکتروفیوژن
  • اتصالات پیچی : ( برای لوله‌هایی با قطر کمتر ای 125 میلی‌متر کاربرد دارد.)
  • اتصال فلنجی : (برای اتصال شیرآلات و متعلقات آن استفاده می شود.)
  • اتصال با چفت و واشر لاستیکی
  • اتصال اکستروژنی
  • اتصال حرارتی بوشنی

نحوه نصب اتصالات لوله پلی اتیلن

7-نصب شیرالات :

بعد از نصب لوله‌های پلی اتیلن با هر کدام از روش‌های ذکر شده در بالا، شیرآلات و متعلقات آن نصب می شود. اتصالات شیرآلات پلی‌اتیلن نیز می‌تواند به روش‌های مختلفی  مانند روش پیچی انجام شود.

8- پشت‌بندها و مهارهای بتنی :

بعد از نصب لوله ها و شیرالات ؛ پشت‌بندها و مهارهای بتنی خطوط لوله پلی‌اتیلن بااحتیاط کامل انجام می شود تا صدمه ای به لوله ها وارد نشود.

9- خاک‌ریزی روی لوله‌های نصب شده :

برای اینکه لوله های نصب شده در جای خود تثبیت شوند ؛ روی لوله ها و اطراف آن ها با خاک مناسب پر می شود. تا در اثر فشار ناشی از آزمایشات هیدرواستاتیک که بر روی خطوط لوله انجام می شود، از جای خود تکان نخورند. البته خاک‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که در صورت بروز نشتی قابل رویت باشد.

10-  عملیات تست هیدروستاتیک :

در این مرحله ابتدا  لوله‌ها توسط آب دارای کلر کاملاً تمیز میشوند و سپس آزمایش فشار هیدرواستاتیک به منظور تست ایمنی اتصالات انجام می شود. این آزمایش به این صورت است که آب با فشار 1/5 برابر حالت عادی وارد لوله ها می شود و مقاومت اتصالات سنجیده شده و اگر نشتی وجود دارد ، مشخص می گردد.

11_ رفع ایرادات :

در صورت وجود هر گونه نشتی آب ،باید اقدامات لازم به منظور تعویض قطعه یا جوشکاری مجدد انجام شود تا ایرادات به وجود آمده حل گردد.

12- خاک ریزی نهایی :

در صورتی که نتایج آزمایشات قابل قبول بود، خاک ریزی نهایی انجام می شود.

سخن آخر :

همان طور که اشاره شد لوله های پلی اتیلن PE یکی از پرکاربرد ترین لوله هستند که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند؛ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب این لوله ها باید متناسب با نوع پروژه انجام شود و با رعایت موارد ایمنی بر اساس استاندارد های تعریف شده نصب گردند.

در این بین کیفیت لوله های پلی اتیلن از اهمیت زیادی برخوردار است. لوله های بی کیفیت که از مواد اولیه بی کیفیت ساخته می شوند ، طول عمر بالایی ندارند و خیلی زود دچار پوسیدگی می شوند. همچنین اتصالات بی کیفیت به خوبی چفت نمی شود و چکه می کنند.در چنین شرایطی تعویض دوباره این لوله و اتصالات هزینه ی بالایی در پی دارد. بنابراین توصیه می شود از لوله های پلی اتیلن و اتصالات باکیفیت استفاده شود.

در صورتی که به انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن نیاز دارید ؛ ما در شرکت سهند آسا به عنوان یکی از بزرگترین واحد های تولید و تامین انواع لوله های پلی اتیلن و قطعات جانبی در شمال غرب کشور، آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز هستیم و تلاش می کنیم بهترین و با کیفیت ترین محصولات را با قیمت مناسب در اختیار شما هموطنان عزیز قرار دهیم.

شما مشتریان محترم می توانید برای سفارش محصول با دفتر سهند آسا تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *