آبیاری بارانی, آبیاری قطره ای, آبیاری کشاورزی

بهترین سیستم آبیاری برای استفاده در گلخانه گل های زینتی کدام است ؟

انواع روش های آبیاری گلخانه - سهند آسا

یکی از مهمترین دغدغه های گلخانه داران، کنترل مصرف آب و همینطور استفاده ی بهینه از آن می باشد. اینکه آب کمترین املاح را داشته باشد ، به موقع و به یک مقدار مساوی به گیاهان برسد اهمیت بسیاری دارد. در این نوشته از وبسایت سهند آسا بهترین روش های آبیاری گیاهان را نام خواهیم برد و مهمترین نکات در مورد آنها را برخواهیم شمرد.

انواع روش های آبیاری گلخانه گل های زینتی :

بسته به نوع گیاهان موجود در گلخانه و همینطور شرایط موجود برای آبیاری آنها ، روش های گلخانه ای به چندین دسته تقسیم بندی میشوند :

  • آبیاری سنتی با شلنگ
  • آبیاری قطره ای
  • آبیاری توسط بوم های مه پاشی

آبیاری سنتی توسط اپراتور :

در بسیاری از گلخانه های کوچک، بخصوص گلخانه های عرضه کننده گیاهان، آبیاری توسط اپراتور ها انجام میگیرد. در این روش اپراتور با استفلاده از شلنگ آب، ابیاری را انجام میدهد.

از جمله مزایای این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • امکان ابیاری متفاوت برای گیاهان مختلف
  • هزینه کم پیاده سازی
  • امکان استفاده از ابپاش بر روی شلنگ

آبیاری سنتی در گلخانه - سهند آسا

در این روش گلخانه دار اقدام به لوله کشی آب در ردیف های مختلف میکند و زمانی که نیاز به آبیاری باشد ، اپاتور شلنگ را به این لوله ها متصل کرده و ابیاری را انجام میدهد.

بسیاری از تولید کنندگانی که میزان تولید متوسط به پایینی دارند، از این روش برای آبیاری گیاهان خود استفاده میکنند.

اما این روش نیز مشکلاتی دارد که از آنجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم توزیع یکسان آب برای گیاهان
  • نیاز به نیروی کار زیاد بخصوص در گلخانه های بزرگ
  • هدر رفت وقت بسیار برای آبیاری

نکته : آبیاری توسط اپراتور بخصوص در گلخانه هایی که گلهای زینتی آن ها دارای برگ بوده و سلامت برگ اهمیت بالایی دارد، ممکن است مشکل ساز شود. از این رو در چنین مواردی پیشنهاد میشود از روش های جایگزین استفاده کنید.

آبیاری قطره ای برای گلخانه :

در گلخانه ی گل های زینتی استفاده از سیستم های آبیاری زینتی میتواند تاثیر بسزایی در رشد سریع و یکنواخت گیاهان داشته باشد.

این روش بخصوص در گلخانه هایی که تعداد گیاهان بسیاری در آنها کشت میشود مرسوم می باشد. گیاهان خارج از گلدان و در خزانه ها قرار میگیرد و ابیاری توسط لوله های آبیاری قطره ای همچون نوار تیپ انجام میگیرد.

از جمله ی فوایدی که استفاده از روش آبیاری قطره ای در گلخانه گل های زینتی دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • توزیع یکنواخت آب در بین گیاهان
  • کاهش مصرف آب گلخانه
  • عدم نیاز به اپراتور ها برای آبیاری
  • امکان کوددهی آسان و یکنواخت به گیاهان

آبیاری قطره ای در گلخانه - سهند آسا

مدیریت منابع ابی بخصوص در شرایطی که دسترسی به آب هایی با املاح کم مشکل شده است ، بسیار اهمیت دارد. در این خصوص استفاده از روش های آبی مدریت شده بخصوص روش آبیاری قطره ای کمک شایانی در کاهش و به عبارتی بهتر مدیریت منابع آبی خواهد داشت.

با توجه به موارد بیان شده ، روش آبیاری قطره ای فواید بسیاری برای گلخانه دار خواهد داشت ، اما در این بین میتوان به برخی معایب یا دشواری های موجود در این روش نیز اشاره کرد :

  • هزینه اولیه بالا نسبت به روش سنتی
  • نیاز به سرویس دوره ای و کلی سیستم

در مقابل مزایای بسیاری که این روش دارد ، شاید بتوان به راحتی معایب آن را نادیده گرفت و یا به گونه ای با ان کنار آمد !

سیستم آبیاری بارانی :

این سیستم یکی از مرسوم ترین روش ها در گلخانه های بزرگ می باشد. روش های پیاده سازی سیستم آبیاری بارانی در گلخانه ها ، متفاوت است. اما به طور کلی می توان آنها را به دو دسته تقسیم بندی کرد :

  • استفاده از بوم متحرک برای آبیاری
  • استفاده از نازل های ثابت

در روش بوم متحرک، بوم هایی بر روی ردیف های گیاهان قرار داده میشوند که با استفاده از موتورهای متصل به تسمه پولی حرکت داده شده و طی پیمایش بر روی گیاهان ، به صورت یکنواختی اقدام به آبیاری گیاهان می کنند.

در روش نازل های ثابت ، نازل ها بر روی پایه های ثابتی که در زمان طراحی سیستم آبیاری قرار داده شده است قرار گرفته و ثابت میشوند. در نتیجه در زمان ابیاری، اب از نازل ها خارج شده و در اختیار گیاهان قرار داده میشود.

در سیستم نازل های ثابت ، هزینه ی اجرایی به دلیل خرید نازل های جداگانه افزایش پیدا میکند.

کدام سیستم برای گلخانه گیاهان زینتی ما مناسب است ؟

پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی شرایط گلخانه و همینطور نوع گیاهان مصرفی دارد. قیمت از جمله ی فاکتورهای مهم برای کارفرما می باشد که در زمان بررسی شرایط گلخانه باید مورد توجه قرار گیرد.

سیستم های آبیاری مدرن همچون آبیاری قطره ای ، ممکن است در ابتدا هزینه ی بالایی داشته باشند ، اما به مرور میتوانند هزینه های جاری را کاهش داده و سود اوری بیشتری نصیب شما کنند.

نتیجه گیری :

در این مقاله از وبسایت سهند آسا در مورد انواع روش های آبیاری داخل گلخانه و مزایا و معایب هرکدام به صورت کوتاهی صحبت کردیم. استفاده از روش های مدرن میتواند کمک بسیاری در تولید محصولات باکیفیت به شما کند و از این رو پیشنهاد سهند آسا جایگزینی روش هایی همچون ابیاری قطره ای و بارانی به جای روش های سنتی در گلخانه های گیاهان زینتی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *