آشنایی با لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به لوله های گفته می شود که از جنس پلی اتیلن ساخته شده است و زیرمجموعه ای از لوله های پلیمری می باشد . لوله های پلی اتیلن به علت وزن کم و سهولت نصب و راه اندازی خیلی سریع جایگزین لوله های فولادی و چدنی شده اند . لوله های پلی اتیلن قابلیت استفاده در موارد مختلفی از جمله سیستم آبیاری کشاورزی و سیستم فاضلابی را دارند. تجزیه پلاستیک در طبیعت بسیار زمان بر می باشد از این رو لوله های پلی اتیلن دارای طول عمر بسیار بالایی می باشند .

 

انواع-لوله-های-پلی-اتیلنی

یکی از مهمترین مزیت های لوله و اتصالات پلی اتیلن مقاومت آنها در مقابل سایش می باشد. در مواقعی سیال جاری در لوله و اتصالات دارای ذرات جامد می باشد . عبور این ذرات موجب سایش لوله شده و پس از مدتی موجب سوراخ شدن لوله می شود. اما لوله های پلی اتیلن با مقاومت بالایی که در مقابل سایش دارند انتخاب خوبی برای عبور چنین سیالاتی می باشند. همچنین در بسیاری از مواقع لوله ها مورد ضربه قرار می گیرند که صدمات جدی به لوله وارد می شود ، لوله های پلی اتیلن مقاومت زیادی در برابر ضربات دارد.

انواع لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن به دو دسته لوله پلی اتیلن تک جداره و دوجداره دسته بندی می شوند. لوله های پلی اتیلن تک جداره در فشارهای 2 تا 40 اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرند و از این نوع لوله پلی اتیلن می توان برای مصارف کشاورزی مانند آبیاری و زه کشی استفاده کرد. همچنین برای مصارف بهداشتی، تخلیه فاضلاب، گازرسانی و زهکشی نیز از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود .

لوله های پلی اتیلن دوجداره یا همان لوله های کاروگیت دیگر نوع از لوله های پلی اتیلن می باشد که دارای دو جداره هستند. سطح خارجی لوله کاروگیت به صورت موج موج و حلقه ای می باشد اما قسمت داخلی لوله کاروگیت کاملا صاف و صیقلی می باشد. هدف از ساخت جداره داخلی صیقلی برای عبور راحت سیالات فاضلابی می باشد زیرا سیالات فاضلابی دارای ذرات جامد می باشند که در صورت عدم صیقلی بودن سطح داخلی لوله موجب ایجاد رسوب در لایه های آن شده و پس از مدتی نیاز به تعویض و تعمیر لوله پلی اتیلن می باشد. از لوله های کاروگیت برای خطوط فاظلابی و زهکشی استفاده می شود. هدف از استفاده از لوله های کاروگیت تحمل فشار سیال نمی باشد و تنها به عنوان مجرای عبوری سیال مورد استفاده قرار می گیرد. عمده مصرف لوله های کاروگیت به صورت دفنی و برای عبور پساب می باشد .

لوله های کاروگیت دارای حد تحمل فشار خارجی زیادی می باشند که دلیل آن استفاده از این لوله به صورت زیر زمینی و دفنی می باشد که می بایست تحمل فشار زیادی را داشته باشند .

دسته بندی لوله های پلی اتیلن بر اساس آلیاژ

لوله های پلی اتیلن با توجه به آلیاژی که برای ساخت آنها استفاده می شود به سه دسته لوله پلی اتیلن PE 63 , PE 80 , PE 100 تقسیم بندی می شوند .

لوله پلی اتیلن PE 63 دیگر تولید و عرضه نمی شود. این نوع از لوله پلی اتیلن به دلیل دانسیته کم دارای وزن و ضخامت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر می باشد. همین امر نیز دلیل وزن بالای این گرید از لوله پلی اتیلن می باشد که تولید آن بسیار پر هزینه و غیر مقرون به صرفه می باشد.

لوله پلی اتیلن با نام تجاری PE 80 دانسیته بیشتری نسبت به نوع لوله پلی اتیلن PE 63 دارد که با افزایش تراکم آلیاژی باعث کاهش وزن و ضخامت آن شده درنتیجه وزن کم این نوع از لوله باعث پایین آوردن هزینه تولید و صرفه اقتصادی شده است.

و اما لوله پلی اتیلن با نام تجاری PE 100 جدیدترین تولید از لوله های پلی اتیلن می باشد که دانسیته آن را نسبت به نوع قبلی بالاتر برده که باعث کاهش وزن و ضخامت لوله شده و همینطور در سایز مشابه دارای حد تحملی فشاری بالاتر می باشد .

عمده مصرف لوله های پلی اتیلن در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید می باشد. پرتو ماورا بنفش به مرور زمان باعث تخریب لوله پی اتیلن می شود که با توجه به میزان تابش خورشید طول عمر لوله پلی اتیلن را کاهش می دهد. اما در تولید جدید با نام تجاری PE 100 با توجه به اثرات ضد نور خورشید تمام این مشکل حل شده و نور خورشید و ماورا بنفش تاثیری بروی لوله پلی اتیلن نخواهد گذاشت. لوله پلی اتیلن PE100 به علت وزن پایین تر نصب و راه اندازی بسیار راحتتری نسبت به لوله پلی اتیلن PE 80 دارد.

جدول استاندارد لوله پلی اتیلن PE 80  و PE 100 :